Biografie, recensies, discografie

Biografie2018-11-09T13:52:59+00:00

Biografie Peter Caelen

Pianist Peter Caelen studeerde aan de conservatoria van Maastricht en Amsterdam bij Frans van Beveren, Joop Celis en Willem Brons. Hij vervolgde zijn studie bij Peter Feuchtwanger in Londen en Thomas Duis in Saarbrücken. Daarnaast volgde hij masterclasses bij musici als Peter Donohoe, Lazar Berman, Eugen Indjic, Piotr Paleczny en Jan Michiels.

Peter Caelen gaf concerten in heel Europa en China op podia als het Concertgebouw in Amsterdam, De Doelen in Rotterdam, Beijing Concert Hall, Shandong Grand Theatre Concert Hall in Jinan, Holywell Music Room in Oxford, de Grote Zaal van het Koninklijk Conservatorium en Concerts de Midi in Brussel, de Saarbrücker Kammerkonzerte, de Rhein Mosel Halle in Koblenz en Sellosali in Espoo. Daarnaast was hij te gast op festivals als het Mozart Festival, de Klevischer Klaviersommer, de Mendelssohn-Tage, het Feuchtwanger Klavierfestival, het Kamarihelmi Festival, het International Festival Summer in Old Ljubljana Town en het Alba Music Festival. Als solist trad hij op met verschillende orkesten en als kamermusicus werkte hij met tal van musici, waaronder de violisten Simone Lamsma, Esther Yoo, Lisanne Soeterbroek en Hans van Kerckhoven, cellist Olsi Leka, de Atrium en Carducci Strijkkwartetten, leden van het Concertgebouworkest en het Symphonieorchester des Bayrischen Rundfunks en de blazers van de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen. Onlangs maakte hij samen met violist Volodja Balzalorsky een tournee van dertien concerten naar China met de complete werken voor viool en piano van Brahms.

Een voortreffelijk en veelzijdig vakman (Eindhovens Dagblad)

In 1994 won Peter Caelen de eerste prijs van het Prinses Christina Concours in Den Bosch. In 2001 was hij finalist van het Internationale Johannes Brahms Wettbewerb in Pörtschach (Oostenrijk) en in 2006 werd hij onderscheiden met een diploma tijdens de World Music Competition Ibla Grand Prize in Italië. Door Muziek Centrum Frits Philips in Eindhoven werd hij in 2005 gepresenteerd als ‘Zuiderlicht’. Hij werd als veelbelovend talent in de gelegenheid gesteld zijn eigen concertserie samen te stellen.

Peter Caelen was te beluisteren en te zien op zowel Nederlandse als buitenlandse radio- en tv-zenders, waaronder Radio Vier en SWR. Er verschenen cd’s met werken van Nordgren, Berg, Schönberg, Beethoven, Brahms, Bach, Wagner, Debussy, Prokofief, Haydn, Schubert en Liszt. Peter Caelen gaf masterclasses in Engeland, Finland en België. Ook is hij jurylid bij concoursen in binnen- en buitenland (o.a. Belfius Classics).

Sinds 2006 is Peter Caelen leider van de Excellent Concerten (voorheen Virenze Concerten) op Kasteel Rijckholt en het Ursulinenconvent in Eijsden. Sinds 2014 is hij eveneens artistiek leider van Stichting Muziek Klassiek Gulpen.

Discografie Peter Caelen

Berg, Beethoven, Brahms Sonatas

Tracklist

1. Brahms-Intermezzo in E flat major opus 117 no. 1
2. Brahms-Intermezzo in A minor opus 118 no. 1
3. Brahms-Intermezzo in A major opus 118 no. 2
4. Brahms-Capriccio in G minor opus 116 no.3
5. Schönberg-Sechs Kleine Klavierstücke opus 19
6. Wagner-In das Album der Fürstin M.
7. Wagner-Albumblatt für Ernst Benedikt Kietz: “Lied ohne Worte”
8. Wagner-Ankunft bei den schwarzen Schwänen
9. Liszt-La lugubere gondola II
10. R.W. Venezia
11. Isoldes Liebestod from Tristan und Isolde
12. “O, du mein holder Abendstern”: Rezitativ und Romanze from Tannhäuser

Berg, Beethoven, Brahms Sonatas

Tracklist

1. Brahms-Intermezzo in E flat major opus 117 no. 1
2. Brahms-Intermezzo in A minor opus 118 no. 1
3. Brahms-Intermezzo in A major opus 118 no. 2
4. Brahms-Capriccio in G minor opus 116 no.3
5. Schönberg-Sechs Kleine Klavierstücke opus 19
6. Wagner-In das Album der Fürstin M.
7. Wagner-Albumblatt für Ernst Benedikt Kietz: “Lied ohne Worte”
8. Wagner-Ankunft bei den schwarzen Schwänen
9. Liszt-La lugubere gondola II
10. R.W. Venezia
11. Isoldes Liebestod from Tristan und Isolde
12. “O, du mein holder Abendstern”: Rezitativ und Romanze from Tannhäuser

Berg, Beethoven, Brahms Sonatas

Tracklist

1. Brahms-Intermezzo in E flat major opus 117 no. 1
2. Brahms-Intermezzo in A minor opus 118 no. 1
3. Brahms-Intermezzo in A major opus 118 no. 2
4. Brahms-Capriccio in G minor opus 116 no.3
5. Schönberg-Sechs Kleine Klavierstücke opus 19
6. Wagner-In das Album der Fürstin M.
7. Wagner-Albumblatt für Ernst Benedikt Kietz: “Lied ohne Worte”
8. Wagner-Ankunft bei den schwarzen Schwänen
9. Liszt-La lugubere gondola II
10. R.W. Venezia
11. Isoldes Liebestod from Tristan und Isolde
12. “O, du mein holder Abendstern”: Rezitativ und Romanze from Tannhäuser

Recenties Peter Caelen

‘Verder was de prestatie van de muzikanten van de avond op zoveel manieren oprecht. Daar waren ze; ze speelden trots en met zoveel inleving.’
Klassiek Centraal

‘Wieviel Musikalität und wieviel musikalisches und technisches Können in einer solchen bearbeitung stecken, zeigte der Vortrag Caelens der “Norma-Reminiszenzen”, einem Querschnitt durch Bellinis bekannter Oper. Mit viel Schwung und Pedal vorgetragen, konnte der Pianist auch die Feinheiten der motivischen Arbeit gut darstellen.’
Fränkische Landeszeitung

’…een van de meest talentvolle Limburgse pianisten van de jonge generatie’
Dagblad De Limburger

‘Caelen schitterde vooral in een selectie uit Beethovens Eerste Pianoconcert waarin diverse pianistische hoogstandjes zijn verwerkt. Mede vanwege een uitstekende timing, maakte hij er samen met het Nederlands Theater Orkest een volwassen mini-concert van. ”Een geweldige prestatie en een feest om zo te mogen samenwerken”, complimenteerde Van Hessen hem na afloop’
Eindhovens Dagblad

‘Met name in zes Kleine Klavierstücke van Arnold Schönberg. Met veel aandacht voor detail en een fraaie, bezonken timing werden deze sfeervolle miniaturen vertolkt. Gezien de ademloze aandacht van dit ‘verwende’ publiek één van de hoogtepunten van het recital’…’Sonate nr. 31 van Beethoven. Dit late en rijpe pianowerk van deze componist werd wel zeer indrukwekkend neergezet. Ook hier weer een opmerkelijk gevoel voor detail, maar ook een volstrekte beheersing van de dynamiek. Het leek af en toe of de pianist een zwelpedaal tot zijn beschikking had, zo geleidelijk en traploos waren zijn crescendi en decrescendi’
Provinciale Zeeuwse Courant

’Zeggingskracht en uitstraling bezat de concertgever zeker, want zijn voordrachten boeiden en hij musiceerde vanuit zijn hart’
Eindhovens Dagblad

‘…Berg, Ligeti, en de erg goed gespeelde maar te lange Brahmssonate maakten het concert héél goed. Een héél interessante jongeman, een zeer goed pianist.’
Kroniek van het ECCG

‘Ongewoon maar spannend recital’
BN De Stem

Youtube Peter Caelen